La începutul săptămânii curente Ministru Educației și Cercetării Dan Perciun s-a aflat într-o vizită de lucru la Sângerei. Oficialul a avut o primă întrevedere cu autoritățile raionale și primarii localităților. Apoi a vizitat mai multe instituții de educaționale, inclusiv LT„Olimp”. Runda de discuții în teritoriu s-a încheiat cu întâlnirea cu managerii instituțiilor gimnaziale și liceale,care au participat în după amiaza zilei la întrevederea cu ministru și au susținut un dialog deschis și sincer despre problemele lor și soluțiile necesare pentru îmbunătățirea calității actului educațional. Cert a rămas pentru fiecare că instituțiile mici, cu număr infim de copii vor fi optimizate. Resursele financiare necesare pentru activitatea și întreținerea fiecărei școli vor fi direcționate doar strict per copil. Deficitul de peste 21 milioane de lei, an cu an acumulat pe care-l are sistemul nostru de învățământ , potrivit oficialului, îl vor asuma autoritățile republicane.
Prioritățile Guvernului Republicii Moldova și a Ministerului Educației și Cercetării reiese din creșterea performanței școlare, inclusiv prin crearea rețelei naționale de școli model. În acest sens Liceul Teoretic „Olimp” a fost selectat printre 10 licee din Republica Moldova drept instituție liceală model. Vizând creșterea performanței școlare oficialul s-a axat pe argumentul că„urmare a testării a 150 mii de elevi din toată populația școlară, s-au ciocnit cu un rezultat grav: un număr impunător de mare de copii sunt analfabeți,nu înțeleg ce citesc”.În acest sens optimizarea școlilor mici este la ordinea zilei. Consiliile raionale nu își asumă această decizie, știind că se ciocnesc de nemulțumirea în mare parte a părinților de opinia publică:„moare școala, moare satul”. În acest sens și primarii prezenți la întâlnire au susținut că „nu este normal când avem o instituție total modernizată, cum este Gimnaziul din Flămânzeni – Coșcodeni, cu potențial de 800 de elevi, unde învață doar peste 300 de copii. S-au făcut atâtea investiții europene în instituție pentru a crea posibilități de școală modernă și pentru elevii care mai învață în școli mici, din împrejurimi. Referiri au fost făcut și la liceul din localitatea Pepeni, asemenea instituție cu toate condițiile moderne asigurate, cu posibilități pentru copii din școli mici, cu număr mic de învățăcei și cu cadrele didactice tot de la Pepeni angajate să le predea orele.
„Localurile școlare care vor rămânea fără elevi, în urma optimizării vor fi transformate în instituții funcționale pentru copii, pentru tineri, la cererea comunității sau la discreția APL-urilor vizate, după cerințe de bine și dezvoltare. Viața va fi continuă în edificiile respective,nu vor fi lăsate de izbeliște,”a confirmat oficialul, dar și primarii prezenți .
Ministrul a reiterat că nu lasă problema dată doar pe umerii autorităților raionale. În sensul scoaterii barierelor în procesul optimizării școlilor mici, este creată o alocație pentru părinți care au copii în școlile cu mai puțin de 50 elevi, pentru alimentarea lor, fiind zilnic transportați la școlile performante. Au mai fost procurate 70 de autobuze școlare. La necesitate vor mai fi procurate, doar obiectivul este de a da copiilor din școlile mici o altă șansă, o altfel de viață școlară, cu condiții bune și forte bune. Peste două sute de instituții educaționale vor fi dotate cu noi echipamente tehnice moderne . Acestea cu siguranță vor ajunge și la Sângerei. Pas cu pas vor fi ștearsă discrepanța dintre mediul educațional urban și cel rural.
Oficialul a mai informat că„ Ministerul Educației continuă prin politicile sale îmbunătățirea infrastructurii școlilor,prin amplul proiect de asigurare cu blocuri sanitare pentru instituțiile cu neasigurate. Beneficiază de acest suport două instituții din raionul nostru. Mai multă libertate li se dă și grădinițelor care se află în gestiunea primăriilor. Dan perciune a dialogat cu edilii că acestea pot trece la autogestiune, acolo unde consideră de cuviință și dispun de condicile care ar facilita procesul.